SKRIVET: 2010-10-31, kl 19:36:03 | PUBLICERAT I: just me

söndagsmys



Nu är äntligen denna vecka slut. Det har varit så mycket pluggande och sen arbetshelg. Tror att alla satte sprätt på sina pengar denna helg, gisses. Veckan som kommer ska bestå av så lite pluggande som möjligt och så mycket relaxande som det går att få in!
När jag klev in genom dörren hemma efter jobbet så kände jag den goda matlukten! Tacopaj! Supergott!

Här är receptet:
Antal portioner: 4

Pajdeg
3 3 dl dinkel- eller vetemjöl
150 150 g smör
3 3 msk kallt vatten (cirkamängd)
0.75 0.75 tsk salt

Fyllning
400 400 g nötfärs
1 1 påse taco spice mix
1.5 1.5 dl vatten
2 2 msk jalapeños
3 3 st ägg
2 2 dl mjölk
3 3 st tomater
3 3 dl riven ost

1. Pajdeg: Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet cirka 10 min.

2. Fyllning: Bryn köttfärsen i lite smör eller olja. Tillsätt kryddmix och vattnet. Rör om. Låt sjuda på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Tillsätt jalapeños.

3. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och häll över äggstanningen. Skiva tomaterna. Fördela tomatskivorna ovanpå och strö till sist över osten.

4. Grädda pajen i 10-15 min eller tills osten smält och fått fin färg.

Smaklig måltid!!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: