SKRIVET: 2010-03-27, kl 14:02:38 | PUBLICERAT I: just me

en knut i magen

det gjorde ont i mig när jag imorse tittade på reprisen av programmet Uppdrag granskning - "Den andra våldtäkten". Har ni inte sett det så gå in och kolla här.

Programmet handlar om 14-åriga Linnea som våldtogs på en skoltoalett och fick hela samhället emot sig när hon anmälde pojken. Skolan (rektor, lärare, antimobbningsgrupp mfl) ville förhålla sig neutrala och gjorde ingenting medans Linnea fick hot och slagord efter sig varje gång någon gick förbi henne.

Ännu ett bevis på vad som händer när samhället inte kan stödja unga tjejer och deras berättelser. Usch, jag mår dåligt av det.

Ni är väl inte så fega att ni reagerar på samma sätt?!
Jag hoppas att ni ger ert stöd när något liknande händer nån i er närhet, eller att ni i alla fall börjar nu med det.


I socialtjänstlagen 5 kap. 11§ står att socialnämnden i varje kommun har som sin uppgift att verka för att brottsoffer och närstående får stöd och hjälp. Lagen nämner särskilt våldsutsatta barn och kvinnor som grupper som socialnämnden skall uppmärksamma kan vara i behov av stöd och hjälp.

orättvisor och speciellt när unga tjejer råkar illa ut är nått jag kämpar mot. Som ni kanske vet är jag aktiv i Kvinnors nätverk. Kvinnors nätverk är en organisation som arbetar just med kvinnors rätt. Jag är mest involverad i den delen av organisationen som arbetar med hedersproblematik. (Vill bara inflika att hedersproblematik finns i flera religioner!) kvinnors nätverk är en av de bästa sakerna som hänt mig. Jag vet att jag kan göra skillnad!

En reaktion som jag fått flera gånger är att folk ser det som när de skänker pengar, att det stillar deras samvete och de tycker att de gjort "sitt" för samhället och nu kan de sova gott på nätterna.
Jag kan absolut inte sova gott på nätterna. Jag har perioder då jag drömmer mycket mardrömmar, är rädd för att bli förföljd, känner mig inte tillräcklig, mår dåligt när jag vet att nån av tjejerna behöver min hjälp men att jag inte kan hjälpa till.

Ni vet att vi alla kan göra skillnad, "många bäckar små".

senara idag tänkte jag berätta en historia som jag vill ska får er att tänka, ta ställning och reagera

Mycket kärlek till er där ute!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: