SKRIVET: 2010-03-31, kl 21:59:30 | PUBLICERAT I: Allmänt

inlägget ni saknar

Här kommer inlägget jag lovade för några dagar sen.



Jag älskar att läsa böcker och nu när vi bor en liten bit från stan så hinner jag läsa en del på bussen.

För en vecka sen läste jag ut boken Din Heder av Martin Svensson. Det är en bok som handlar Viktor som mer eller mindra ofrivilligt dras in i Meryems liv och får både hennes bror och hennes svartsjuke pojkvän efter sig och lär även känna hennes färgstarke farbror Memmet. Snart har det gått så långt att alla tror att Viktor är Meryems nya pojkvän, och Viktor gör tappra försök att ta sig ur vad han uppfattar som en alltmer absurd historia.
Den utspelar sig under en sommar i Stockholm och är berättelsen om Meryems kamp om rätten till sitt eget liv. Den handlar också om vad som händer när två kulturer kolliderar med varandra och familjens heder blir en ursäkt för att förtrycka kvinnor.

Redan från första kapitlet i boken så kände jag i magen vad som skulle hända. Jag mådde riktigt dåligt. Jag vet vet som kan hända tjejer som blir utsatta för detta. Flera gånger började jag gråta när jag läste den. Många av platserna och personerna i boken känner jag till. Händelserna är otroligt bra beskrivna och klumpen i magen satt kvar tills jag läst klart boken. Trots att det var en så hemsk historia så är det en av de absolut bästa böckerna jag läst.



Direkt efter jag läst ut den så läste jag boken Vilsen längtan hem av Melissa Delir.
Det är en sann berättelse om hedersrelaterad maktutövning av Melissa Delir. Då Melissa fortfarande lever under skyddad identitet så är det en pseudonym.
Tills hon var arton levde hon i en ständig solförmörkelse - en vardag präglad av fysiskt och psykiskt våld, grundat i en kristen hederskultur. så en oförglömlig dag fattar hon det kanske svåraste beslutet en människa kan fatta. Hon flyr från sin egen familj.
Hon hamnar på skyddat boende, stödboende, hos jourfamilj och på psykakuten och hon kämpar med psykologer, kuratorer, socialsekreterare och boendepersonal. Hon kastas ständigt mellan hopp och förtvivlan.
Under sina splittrande försök att vara sina föräldrar till lags går hon med på att giftas bort och vistas därför under en period i Syrien, där ett stort bröllop planeras.

Det är också en hemsk, men mycket bra bok. Absolut värd att läsas!




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: