SKRIVET: 2011-02-07, kl 15:03:41 | PUBLICERAT I: Allmänt

baby shower

Har pratat lite med några av mina gravida kompisar om baby shower's. I Sverige är det inte så vanligt, men det börjar det komma mer och mer!

Vad är en baby shower?
En baby shower är en  fest för att fira ett kommande eller ett nydligen fött barn! Traditionellt var det bara för familjens första barn och bara kvinnor deltog. Den ursprungliga avsikten var att kvinnor skulle dela med sig av sin vishet och ge lektioner i hur det är att bli mamma.
De brukar innehålla en del fingermat, snacks och fika.
Man brukar ta med en liten present till den blivande mamman. Presenten är oftast barnrelaterad så som blöjor, nappflaskor, kläder eller leksaker.
Ibland kan det arrangeras lekar då man till exempel testar barnmat eller gissar barnets kön och födelsedatum.

En typisk present; Blöjtårta!



Jag har arrangerat en baby shower en gång för 3 år sedan. Då var det inte många som visste vad man gjorde på en baby shower, det jag visste hade jag lärt mig från den jag sett på Sex and the City.
Det var supermysigt att bara sitta och snacka bebisar! För den blivande mamman blev det en "sista kväll med gänget", vilket jag tycker att det lite handlar om. Ett gäng glada vänner och släktingar och goda bullar!

Personligen så tänkte jag skippa babyshower och satsa på att ha en examensfest istället! Det blir min "sista kväll med gänget"!
Bör nog börja planera den festen nu med tanke på att det inte är så lång tid kvar tills bebisen kommer


ulrika

Åhhh lät ju jättemysigt med baby shower :) Hoppas du mår fint tjejen.. tänker på dig Kram



PUBLICERAT: 2011-02-10, 08:43:26 | URL: http://ulrika76.bloggplatsen.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: